Resultaat met woordenlijst ( 0 )


moderatie-effect
Bij een moderatie-effect beïnvloedt een variabele de relatie tussen twee andere variabelen. Met andere woorden wordt een bestaand/gevonden effect beïnvloed door een derde variabele. Wanneer een derde variabele het effect tussen twee andere variabelen verklaart, spreekt men van mediatie.
Aantal resultaten : 0 artikel(s) - 1 bondige bespreking(en)


Deze systematische review met meta-analyse toont aan dat mindfulness-apps angstsymptomen en depressieve symptomen in beperkte mate reduceren ten opzichte van actieve en passieve controlecondities. De klinische relevantie van dit resultaat kan in vraag gesteld worden. Er werd geen statistisch significant effect gevonden van mindfulness-apps in vergelijking met actieve psychologische interventies, maar mogelijks komt dit door een tekort aan power. Er was veel klinische heterogeniteit op vlak van geïncludeerde populaties, meetinstrumenten, mindfulness-apps en controlegroepen, wat de extrapolatie van de resultaten bemoeilijkt. Het feit dat studies met een vergoeding voor de deelnemers meer effect hadden, kan enerzijds wijzen op sociale wenselijkheidsbias en anderzijds het belang van therapietrouw bij de implementatie van deze apps onderlijnen. Dit vraagt om verder pragmatisch onderzoek.